Other formats

Adobe Portable Document Format file (facsimile images)   TEI XML file   ePub eBook file  

Connect

mail icontwitter iconBlogspot iconrss icon

Maori Deeds of Land Purchases in the North Island of New Zealand: Volume One

[Deeds—No. 288.]

Deeds—No. 288.

Waiuku No. 2 Block, Manukau District.

1864. 2 November.Manukau District.Tenei Pukapuka i tuhituhia i tenei te rua o nga ra o Nowema i te tau o to tatou Ariki 1864 he Pukapuka tino hoko tino hoatu tino tuku whakaoti atu na matou na nga Waiuku No. II. Rangatira me nga Tangata o Ngatiteata no ratou nga ingoa e mau i raro nei a hei whakaatu tenei Pukapuka mo matou mo a matou whanaunga me o matou uri mo te tuhituhinga o o matou ingoa ki tenei pukapuka i raro i te ra e whiti nei kua whakarerea rawatia kua tino tukuna rawatia atu ki a Wikitoria Kuini o Ingarani ki ono uri ki nga Kingi ki nga Kuini o muri iho i a ia me ana me a ratou e whakarite ai he whakaritenga Price of block, £5,250. mo nga pauna moni e rima mano e rua rau e rima tekau (£5250 - 0 - 0) kua utua mai ki a matou e Te Tatona Kai whakarite whenua mo te Kuini (a e whakaaetia nei e matou te rironga mai o aua moni) ko taua wahi whenua katoa kei Waiuku ko Waiuku te ingoa o taua wahi whenua ko nga rohe kei raro i te Pukapuka nei e mau ana te korero whakahaere ko te mapi hoki o taua whenua kua apititia ki tenei. Me ona rakau me ona kowhatu me ona wai me ona awanui me ona roto me ona awa ririki me nga mea katoa o taua whenua o runga ranei o raro ranei i te mata o taua whehua me o matou tikanga me o matou take me o matou paanga katoatanga ki taua wahi; Kia mau tona ki a Kuini Wikitoria ki ona uri ki ana ranei e whakarite ai hei tino mau tonu ake tonu atu. A hei tohu mo to matou whakaaetanga ki nga tikanga katoa o tenei Pukapuka kua tuhituhia nei o matou ingoa me o matou tohu. A hei tohu hoki mo te whakaetanga o te Kuini o Ingarani mo tana wahi ki nga tikanga katoa o tenei Pukapuka kua tuhia nei te ingoa o Boundaries. Te Tatona Kaiwhakarite Whenua. Ko nga rohe enei o taua whenua ka timata i te Pa o Kokako i Manukau, ka haere atu i reira ka whai tonu i te taha tika o Manukau i te taha tika o te awa o Waiuku tae noa ki te Taone o Waiuku, ka haere atu i reira i runga i te rohe o Waiuku tae noa ki te Awaroa, ka haere atu i reira i roto i te Awaroa tae noa ki te Awa o Waikato, ka haere atu i reira i te taha o te awa o Waikato tao noa ki te puaha, ka haere atu i reire, ka whai tonu i te tai tuauru a tae noa ki te Pa o Kokako, ka te timatanga o nga rohe. Ko nga ritenga katoa i oti rawa ai tenei hoko tenei te tuhia ki te pukapuka kua apitia nei ki tenei. Haunga ano ia nga whenua i roto i nga rohe nei i hokona ketia i mua e te Kawanatanga ka kapea ki waho o tenei hokonga.
page 351
Kua riro mai ki a matou i tenei ra i te rua o nga ra o Nowema i te tau o to tatou Ariki Kotahi mano e waru rau ono tekau ma wha (1864) nga Pauna moni Kotahi mano e rua rau e waru tekau ma whitu me nga hereni e whitu Ko te utu tuatahi tenei kua
Receipt for£1,287 7
Debts paid812 13
£2,100 0
whakahuatia ki te Pukapuka tuku e mau i runga ake nei kia utua mai ki a matou e Te Tatona Kaiwhakarite Whenua mo te Kuini. Apiti mai ki tenei nga moni kua riro noa mai hei whakautu i o matou nama, ara £812 - 13 - 0.
Hui Katoa £2100 - 0 - 0. First and second instalments as per agreement.

Aihepene Kaihau.
Hori Tauroa.
Paora te iwi.
Paora te Kohe x tona tohu.
Hoera te Oro x tona tohu.
Hemi Rahe x tona rahu
Paora Katuhi.
Rapata Kaihau.
Hemi Manu.
Te Kaha x tona tohu.
Noha Piri x tona tohu.
Epiha Kaihau.
I Raia Whiti.
Kerei Tamana.
Wiremu Tauroa.
Waata Paora.
Eparaima Rairai.
Riria Kaihau x tona tohu.
Piti Paretai x tona tohu.
Mata Tawai x tona tohu.
Riria Tawai x tona tohu.
Te Hira Ka Wau.
Wi Ngaruawahia.
Matena Raketonga.
paora Ka tipa.
Mata Ngaruawahia.
Na Aihepene Kaihau mo Karauria Waiti.
Na Aihepene Kaihau mo Erueti Ponui.
Na Aihepene Kaihau mo Aperahama Amio.
Mohi tehatoitoi.

Translation.

This Deed written on this second day of November in the Year of our Lord 1864 is a 1864. 2 November.Manuku District. full and final sale conveyance and surrender by us the Chiefs and people of the Tribe Ngatiteata whose names are hereunto subscribed and Witnesseth that on behalf of ourselves our relatives and descendants we have by signing this Deed under the shining Waiuku No. II. sun of this day parted with and for ever transferred unto Victoria Queen of England Her Heirs the Kings and Queens who may succeed Her and Her and their Assigns for ever in consideration of the Sum of five thousand two hundreds and fifty Pounds (£5250 - 0 - 0) to us paid by Henry Hanson Turton Special Commissioner on behalf of Price of block, £5,250. the Queen Victoria (and we hereby acknowledge the receipt of the said monies) all that piece of our Land situated at Waiuku and named Waiuku the boundaries whereof are set forth at the foot of this Deed and a plan of which Land is annexed thereto with its trees, minerals, waters, rivers, lakes, streams, and all appertaining to the said Land or beneath the surface of the said Land and all our right title claim and interest whatsoever thereon To hold to Queen Victoria Her Heirs and Assigns as a lasting possession absolutely for ever and ever. And in testimony of our consent to all the conditions of this Deed we have hereunto subscribed our names and marks. And in testimony of the consent of the Queen of England on her part to all the conditions of this Deed the name of Henry Hanson Turton Special Commissioner is hereunto subscribed. These are the boundaries of the Land commencing at Te Pa o Kokako on the Manukau Harbor Boundaries, and following thence along the coast line of the Manukau Harbor and the coast line of the Waiuku-River to the Township of Waiuku thence along the boundary of the Waiuku Block to the Awaroa Stream thence along the course of the Awaroa Stream to its junction with Waikato River thence along the banks of the Waikato River to its mouth, following thence along the West Coast line to the entrance of Manukau Harbor at Te Pa o Kokako where the boundaries commence. The arrangement according to which this sale is effected will be found on the memorandum appended to this deed. But the Blocks of land within these boundaries formerly purchased by the Government are not included within the terms of this Deed.

Witnesses to the payment and signatures—

Jas. Speedy; Resident Magistrate, Waiuku.
E. Percy Smith, Govt. District Surveyor, Waiuku.
Philip H. King, Interpreter to Resident Magistrate's Court.
John T. Mellsop, Clerk to do. do.
Henry Hanson Turton, J.P.
Special Commissioner.

Received this second day of November in the Year of Our Lord One thousand
Receipt for£1,287 7
Debts paid812 13
£2,100 0
eight hundred and sixty-four (1864) the Sum of one thousand two hundred and eighty-seven pounds seven shillings sterling (1287 - 7 - 0.) being the first consideration money expressed in the above-written Deed to be paid by Henry Hanson Turton Special Commissioner on behalf of Her Majesty the Queen to us. Add to this the advancesDouble instalment. already received for the payment of our debts amounting to £812 - 13 - 0. making a total of £2100 - 0 - 0.

Pukapuka whakaatu i apitia ki te pukapuka hoko o Waiuku.

1.Tenei nga whenua kua oti te whakarite hei nohoanga mo te iwi, ara mo ratou Native reserves, kihai i uru ki te whawhai. page 352
Acres.
1 Pehiakura and Kapeuta1000
2 " (for Paora te Iwi)100
3 Okonau (Hami Manu)300
4 Tahurangatira and Tuhuamango1700
5 Maraeirohea269
6 Huarau800
7 Te Ara-o-tane Allot. No. 102 (Erueti Ponui)200
8 Otitehe Allots. Nos. 119 and 120 (Erueti Ponui)200
9 Te Pukahu (Ripora)29
10 Opouatu Allot. No. 53 (Paora Katipa)92
11 Otaua (Ahipene)18
12 Otoiki82
13 Special Grant to Ahipene200
14 Special Grant to Hori Tauroa200
15 Awhitu (Fishing Station)158
Otamatearoa Lagoon (Eel Fishing)
Whatihua North side of. (for Peti Katipa)
Putehui Landing place5
2.Burial grounds. Tenei hoki nga Wahi Tapu kua oti te Ruri ka waiho nei i waho o tenei hokonga, ara,
Acres.R.P.
1 Tangitanginga63
2 Te kuo123
3 Waiaraponia30
4 Te Papawhero509
5 Pukekonui115
6 Maramatawhana33
7 Otitehe and Tauwhare35
8 Taurangaruru2.2.25
9 Te Kete16.3.0
10 Te Hautapu8.1.0
11 Kohipo13.2.0
12 Kopuka72.0.0
13 Kaikaka7.1.0
14 Pakakina220.0.0
15 Taumoana Piauau5.2.0
3.Terms of payment. Tenei te ritenga o te wawahanga o te utu ki a Ngatiteata, inaianei, a i nga tau e toru e haere ake nei: koia ra,
Hei a Nowema 2nd 1864£2100
" Nowema 2nd 18651050
" Nowema 2nd 18661050
" Nowema 2nd 18671050
£5250
4.Na, ki te puta mai tetahi tangata, i nga wa e haere ake nei, e mea aha, he piihi ano tona i roto i tenei whenua a ki te whakaponohia tana kii, hei reira ka whakaaetia tana tono tika i roto i nga utu kua tuhituhia ake nei. Haunga ano te hunga mau tonu i te patu, me nga tangata o Ngatitipa mo te Awaroa. Kei te Kawanatanga ano te ritenga mo ena.
5.Ko nga whenua i tauia nei, kua ruritia hei kainga tuturu mo nga tangata, kua tuhituhia hoki ki te mapi nei, ka tukua iho i runga i te Karauna-Karaati ki Ngatiteata, me a ratou uri, ake tonu atu. Engari te Karauna-Karaati ki a Aihepene Kaihau, ki a Hori Tauroa, ki a Paora te Iwi mo nga rau eka e rima (500 acres) i hoatu ai, ka whakaritea iho ki a ratou tokotoru, mo ratou ake ano.

Translation.

Native reserves. Memorandum attached to Deed of Cession op Waiuku Block.
1.The following are the lands which have been agreed upon as places of abode for the tribe, that is, for such of them as have not been engaged in rebellion.
Acres.
1 Pehiakura and Kapeuta1000
2 " (for Paora te Iwi, special)100
3 Okonau (Hemi Manu)300
4 Tahurangatira and Tahuamango1700
5 Maraeirohea269
6 Huarau800
7 Te Ara-o-tane Allot. No. 102 (Erueta Ponui)200
8 Otitehe Allots. Nos. 119 and 120 (Erueta Ponui)
9 Te Pukahu (Ripora)29
10 Opouatu Allot. No. 53 (Paora Katipa)92page 353
11 Otaua (Ahepene)18
12 Otoiki82
13 Special Grant to Ahepene200
14 Special Grant to Hori Tauroa200
15 Awhitu (Fishing Station)158
Otamatearoa Lagoon (Eel Fishing)
Whatihua North side (Peti Katipa)
Putehui Landing Place5
Total5,153
2.These also are the burying grounds (Wahi Tapu) which have been surveyed and Burial grounds. which are excepted from this purchase. That is,
Acres.R.P.
1 Tangitanginga63
2 Te Kuo123
3 Waiaraponia30
4 Te Papawhero509
5 Pukekonui115
6 Maramatawhana33
7 Otitehe and Tauwhare35
8 Taurangaruru2.2.25
9 Te Kete16.3.0
10 Te Hautapu8.1.0
11 Kohipo13.2.0
12 Kopuka72.0.0
13 Kaikaka7.1.0
14 Pakakina220.0.0
15 Taumoana Piauau5.2.0
Total1,253.3.35
3.This is the mode in which the purchase money will be paid to the Ngatiteata, now, Mode of payment. and during the next three ensuing years, That is,
On November 2nd 1864£2100
" November 2nd 18651050
" November 2nd 18661050
" November 2nd 18671050
£5250
4.If any person shall hereafter arise, asserting that a portion of this land belongs to him, and it his claim be proved to be correct, his demand shall be settled out of the Purchase money above named, But this will have no reference to the persons who continue in rebellion, nor to the Ngatitipa in regard of their claim on the Awaroa. It will be for the Government to arrange with them.
5.The lands above recounted and which have been surveyed as a perpetual residence for the people, and which are described on the plan annexed, shall be settled by a Crown Grant upon the Ngatiteata and their children in perpetuity. But the Crown Grants to Aihepene Kaihau, to Hori Tauroa, and to Paora te Iwi, for the five hundred acres (500 acres) granted to them, shall be conveyed to them personally (i.e., by Special Grant).

A True Copy of Original Deed, Memoranda, and Translations.

H. Hanson Turton.

Wellington, Sept. 9th, 1874.