Other formats

Adobe Portable Document Format file (facsimile images)   TEI XML file   ePub eBook file  

Connect

mail icontwitter iconBlogspot iconrss icon

Maori Deeds of Land Purchases in the North Island of New Zealand: Volume One

[Deeds—No. 242.]

Deeds—No. 242.

Omaru and Opopo Block, Waiheke, Auckland District.

Tenei Pukapuka tuku whenua e tuhituhia ana i tenei ra i te tekau ma rua o nga ra o 1857. 12 March.Auckland District. Maehe i te tau o to tatou Ariki Kotahi mano e waru rau e rima tekau ma whitu (1857) he pukapuka tino whakaae pono no matou na nga Rangatira me nga tangata o Ngatipaoa Omaru And Opopo. e mau nei nga ingoa ki tenei pukapuka mo matou mo o matou whanaunga me o matou uri e whanau i muri iho i a matou kia tino tukua rawatia tetahi wahi o to matou kainga i Omaru i Opopo kia Wikitoria te Kuini o Ingarani ki nga Kingi Kuini iranei o muri iho i a ia a ake tonu atu.
A mo to matou tino whakaaetanga kia tukua enei wahi o o matou kainga e whakaae
I.Receipt for Omaru …£100
Received cash,
May 18/54100
£200
ana a Wikitoria te Kuini o Ingarani kia utua matou mo aua kainga ki nga pauna moni ka whakahuatia ake nei:—ara mo Omaru kia rua rau pauua. Kotahi rau pauna o enei moni kua riro mai ki a matou i te tekau ma waru o nga ra o Mei i te tau 1854. Ko te toenga ara ko te rua o nga rau pauna kua riro mai ki a matou i tenei ra. Mo Opopo kia toru rau pauna (£300) Kotahi rau pauna i riro mai ite tekau (10) o nga ra o Hurae
II.Receipt for Opopo …£90
Received cash
July 10/54100
July 12/5415
July 31/5485
Sept. 25/5610
£300
i te tau 1854. Kotahi tekau ma rima pauna (£15) i riro mai i te tekau ma rua (12) o nga ra o Hurae. E waru tekau ma rima pauna (£85) i riro mai i te toru tekau ma tahi o nga ra o Hurae o taua tau ake ano. Kotahi tekau pauna (£10) i riro mai i te rua tekau ma rima (25) o nga ra o Hepetema i te tau 1856. Huia katoatia e rua rau kotahi tekau pauna (£210) nga moni kua riro mai i mua mo Opopo toe ake nei e iwa tekau pauna (£90) a ko tenei toenga kua riro mai nei ki a matou i tenei ra na to Makarini i homai. Kati oti katoa nga utu katoa mo aua whenua mo Omaru mo Opopo.
Ka timata te rohe o Omaru i tatahi i Opuhi ka ahu whakauta ki Tauinata tirohia Boundaries of Omaru. maro tonu te Wa o Tu haere tonu Taumata hinau haere tonu Pukekaroro ka haere i te page 300awa o te Matuku i te Ahu ka haere tonu j roto i tana awa a Pukeokai ka haere tonu i te hiwi o Whakataupoho a makere noa ki te Rakewhau eke noa ki te Ti haere tonu runga i te hiwi o Tangamata na haere tonu i te takutai a tuhono noa ki Opuhi.
Boundaries of Opopo. Ka timata te rohe o Opopo ki te kongutuawa o Opopo ka haere tonu i te takutai o te moana a taka noa ki te Wairere ka ahu whakauta Te Karetu a maro tonu makere noa ki te awa o Opopo i te Haroto ka whiti i taua wai ka ahu whakatai i runga i te hiwi a makere noa ki te kongutu awa o Opopo ki te wahi i timata ai te rohe.

Heoi ra kua oti i a matou te hurihuri te mihi te poroporoaki te tino tuku rawa atu i tenei kainga o a matou tupuna tuku iho ki a matou me ona awa me ona roto me ona wai me ona manga me ona rakau me ona kowkatu me ona otaota me ona wahi parae me ona ngaherehere me ona wahi ataahua me ona wahi kino me nga mea katoa o runga ranei o te whenua o raro ranei o taua whenua me nga aha noa iho o taua whenua kua tukua katoatia atu e matou i tenei ra e whiti nei hei whenua pumau tonu iho kia Wikitoria te Kuini o Ingarani ki nga Kingi Kuini ranei o muri iho i a ia a ake tonu atu.

A mo to matou whakaaetanga ki nga tikanga katoa o tenei pukapuka kua tuhia iho o matou ingoa me o matou tohu i tenei ra i te tekau ma rua (12) o nga ra o Maehe i te tau o to tatou Ariki Kotahi mano e waru rau e rima tekau ma whitu (1857).

A mo te whakaaetanga o te Kuini o Ingarani ki nga tikanga katoa o tenei pukapuka kua tuhia iho te ingoa o Donald McLean Tino Kai Whakarite whenua mo te Kawanatanga o Nui Tireni.

Donald McLean, Commr.

Te Aperahama Pokai Hiwinui.
Hori Rakena Pokai.
Mata Hori Raukaraka.
Pita Pouaka.
Katerina Mere.
Arapera Rangipaeroa.

Kai titiro ki enei homaitanga utu me enei tuhinga ingoa—

Ngamare Taito te Poihipi.
John Hobbs.
Elwin Brodie Dickson, B.A.
Thomas Godfrey, L.P. Dept.
C. O. Davis.

Translation.

1857. 12 March.Auckland District.This Deed conveying land written on this twelfth day of March (1857) in the year of Our Lord one thousand eight hundred and fifty seven is a paper of the full consent of us the Chiefs and people of the Ngatipaoa whose names are hereunto attached on behalf Omaru And Opopo. of ourselves our relations and our descendants who shall be born after us entirely to give up a certain portion of our land at Omaru and Opopo to Victoria the Queen of England to the Kings and Queens who may succeed her for ever.
Receipt for Omaru, £100. And in consideration of our consent to sell these portions of our land Victoria the Queen of England agrees to pay us for those lands the following sums of money:—for Omaru Two hundred pounds (£200) one hundred pounds of these monies (£100) were given to us on the eighteenth day of May 1854, and the remainder namely the other Receipt for Opopo, £90. hundred pounds we have this day received. For Opopo Three hundred pounds (£300) one hundred pounds (£100) were received on the Tenth day of July 1854 Fifteen pounds (£15) on the twelfth day of July. Eighty five pounds (£85) on the thirty first day of July in the same year Ten pounds (£10) were received on the (25th) twenty fifth day of September in the year 1856 making a total of two hundred and ten pounds (£210) which have already been received for Opopo the balance being ninety pounds (£90) which balance we have this day received from Mr. McLean Now all the payments have been received for these lands namely for Omaru and Opopo.
Boundaries of Omaru. The boundary of Omaru commences at Opuhi on the beach thence inland to Taumata tirohia and on to Te Wa o Tu thence to Taumata hinau thence to Pukekaroro and on to the Matuku stream at Te Ahu continuing thence in the course of the said stream to Pukeokai and along the Whakataupoho ridge till it descends to Rakewhau and ascends to Te Ti and on the ridge to Taungamata and along the coast to Opuhi.
Boundaries of Opopo. The boundary of Opopo commences at the mouth of the Opopo stream thence along the sea coast to Wairere thence inland to te Karetu proceeding onward until it falls into the Opopo stream at te Haroto crossing over the said river it continues seaward along the ridge until it reaches the mouth of the Opopo stream where it commenced.

Now we have considered wept over bidden farewell to and for ever given up this land which descended to us from our forefathers with its rivers lakes waters streams timber minerals grasses with its plains and woods its fertile spots and barren places and all above or below the surface of the said land and all appertaining unto the said land we have entirely given up under the shining sun of this day as a lasting possession to Victoria the Queen of England to the Kings or Queens who may succeed her for ever.

And in testimony of our consent to all the conditions of this Deed we have hereunto subscribed bur names and marks on this twelfth day of March in the year of our Lord one thousand eight hundred and fifty seven.

And in testimony of the consent of the Queen of England to all the conditions of page 301this Deed the name of Donald McLean the Chief Land Purchase Commissioner of the New Zealand Government is hereunto subscribed.

Donald McLean, Commr.

Te Aperahama Pokai Hiwinui and 5 other signatures.

Witnesses to these payments and signatures—

Ngamare Taiko te Poihipi.
John Hobbs.
Elwin Brodie Dickson, B.A.
Thomas Godfrey, L.P. Dept.
C. O. Davis.

A True Transcript of Offices Copy of Original Deed and Translation.

H. Hanson. Turton.

Wellington, February 14th, 1876.