Other formats

Adobe Portable Document Format file (facsimile images)   TEI XML file   ePub eBook file  

Connect

mail icontwitter iconBlogspot iconrss icon

Maori Deeds of Land Purchases in the North Island of New Zealand: Volume One

[Deeds—No. 240.]

Deeds—No. 240.

Great Barrier Island (Land on), Auckland District.

Tenei Pukapuka tutu whenua e tuhituhia kei i tenei ra i te rua tekau ma whitu 27 o 1856. 27 December.Auckland District. nga ra o Tihema i te tau oto tatou ariki kotahi mano e waru rau e rima tekau ma ono 1856 He Pukapuka tino whakaae pono na matou na nga Rangatira me nga Tangata o Land On Great Barrier Island. Ngatimaru o Ngatiwai e mau nei nga ingoa ki tenei Pukapuka mo matou mo o matou whanaunga me o matou uri katoa e whanau i muri iho i a matou kia tino tukua rawatia tetahi wahi o to matou Kainga kia Wikitoria te Kuini o Ingarangi ki nga Kingi Kuini ranei o muri iho i a ia ake tonu atu.
A mo to matou whakaaetanga kia tino tukua rawatia tenei wahi o to matou Kainga e whakaae ana a Wikitoria te Kuini o Ingarangi mona kia utua matou ki nga pauna moni E toru rau takitahi £300. E rua rau £200 o aua moni kua riro mai kia matou i Receipt for £200. tenei ra na te Makarini i homai. Ko te toru 3rd o nga rau ka riro ma i roto o nga ra o Hune i te tau kotahi mano e waru rau e rima tekau ma whitu 1857.
Ko nga kaha o te whenua koia enei. Ka timata i Matahoroa te tahataha o te Boundaries. Moana i te whenua i hokoa kia Whitika raua ko te Morena i mua ka haere i te tahataha o te Moana a Whakatautuna haere atu Harataunga a Whangapoua he awa. Ko te mutunga mai tenei o te tai marangai. Kei te tai hauauru ka timata i Whangati i te whenua i hokoa e Whitika raua ko te Morena i mua haere i te tahataha o te Moana a Kohatupaopao a Parahake tae noa atu ki te Akatarere. Ka mutu. Ko te kaha ki te tonga kei page 298te whenua i hokoa e Whitika raua ko te Morena. Ko te kaha ki te tuaraki kei te whenua i hokoa ki te runanga Pakeha ko te Whitika te Kai whakarite o taua whenua.

Heoi kua oti i a matou te hurihuri te mihi te poroporoake te tino tuku rawa i tenei Kainga o a matou tipuna tuku iho i a matou me ona awa me ona manga me ona roto me ona wai me ona rakau me ona otaota me ona kohatu me ona wahi parae me ona wahi ataahua me ona wahi kino me nga mea katoa ki runga ranei o te whenua ki raro ranei o te whenua me nga aha noa iho o taua whenua ka oti rawa i a matou te tino tuku rawa atu i tenei ra e whiti nei kia Wikitoria te Kuini o Ingarangi ki nga Kingi Kuini ranei o muri iho i a ia a ake tonu atu.

A mo to matou whakaaetanga ki nga tikanga katoa o roto i tenei Pukapuka ka tuhia iho e matou o matou ingoa me o matou tohu.

A mo te whakaaetanga o te Kuini o Ingarangi mona ki nga tikanga katoa o roto i tenei Pukapuka ka tuhia iho e te Makarini te Kai whakarite whenua o te Kawana o Nui Tireni tona ingoa.

Tamati Waka Tarewa.
Wiremu Hopihona.
te retimana ngatipou katoa.

Nga Kai titiro ki enei homaitanga utu me
enei tuhinga ingoa—

C. O. Davis, Interpreter,

Auckland.

Elwin B. Dickson, B.A.

Translation.

1856. 27 December.Auckland District.This Deed of Sale conveying Land written on this the twenty seventh 27 day of December in the Year of our Lord One thousand eight hundred and fifty six is a Deed of the full and unreserved assent of us the Chiefs and People of Ngatimaru and Ngatiwai Land On Great Barrier Island. whose names are hereunto attached on behalf of ourselves our relations and descendants born after us to give up and make over a portion of our Land to Victoria the Queen of England and to the Kings or Queens her successors for ever and ever.
And in consideration of our full consent to sell this piece of our Land Victoria the Queen of England agrees on her part to pay us the Sum of Three Hundred Pounds Receipt for £200. £300 once told. Of this amount we have received Two hundred Pounds £200 on this day from Donald MacLean Esquire. The third 3rd hundred Pounds £100 is to be paid to us in the month of June in the year One thousand eight hundred and fifty seven 1857.
Boundaries. The boundaries of the Land are these. Commencing at Matahoroa on the Sea Coast at the Land formerly sold to Messrs. Whitaker and Du Moulin thence running along the Sea Coast to Whakatautuna thence on to Harataunga and as far as the Whangapoua stream. This is the termination on the Eastern Coast. On the Western Coast it commences at Whangati at the Land bought formerly by Messrs. Whitaker and Du Moulin running along the Sea Coast to Kohatupaopao and to Parahake until it reaches Akatarere. There it ends. The boundary on the South is at the Land bought by Messrs. Whitaker and Du Moulin. The boundary on the North is at the Land which was bought by the Company of Europeans Mr. Whitaker being the Attorney for the said Land.

Now we have for ever given up and wept over and bidden farewell to and transferred this Land which has descended to us from our ancestors with its streams and its rivers and its lakes and its waters and its trees and its pastures and its minerals and its level spots with its fertile spots and its barren places with all above the said Land and all below the said Land and with all appertaining to the said Land we have now entirely given up under the shining sun of this day to Victoria the Queen of England or to the Kings or Queens her successors for ever and ever.

And in testimony of our consent to all the conditions contained in this Deed we have hereunto affixed our names and marks.

And in testimony of the consent of the Queen of England to all the conditions contained in this Deed Donald MacLean Esquire Land Commissioner of the Governor of New Zealand has hereto affixed his name.

(Signed) Tamati Waka Tarewa.
Wiremu Hopihona.
Te Retimona (Ngatipou katoa).

Witnesses to these payments and signatures—

(Signed) C. O. Davis, Interpreter,

Auckland.

Elwin B. Dickson, B.A.

A True Copy of Original Deed and Translation.

H. Hanson Turton.

Wellington, January 6th, 1875.