Other formats

Adobe Portable Document Format file (facsimile images)   TEI XML file   ePub eBook file  

Connect

mail icontwitter iconBlogspot iconrss icon

Maori Deeds of Land Purchases in the North Island of New Zealand: Volume One

[Deeds—No. 179.]

page 236

Deeds—No. 179.

Ararimu Block, Kaipara District.

1863 14 FebruaryKaipara District.Tenei Pukapuka i tuhituhia i tenei kotahi tekau ma wha o nga ra o Pepuerc i te tau o Ararimu. to tatou Ariki 1863 he Pukapuka tino hoko tino hoatu tino tuku whakaoti atu na matou na nga Rangatira me nga Tangata o Te Taou no ratou nga ingoa e mau i raro nei a hei whakaatu tenei Pukapuka mo maton mo o matou whanaunga me o matou uri mo te tuhituhinga o o matou ingoa ki tenei pukapuka i raro i te ra e whiti nei kua whakarerea rawatia kua tino tukuna rawatia atu kia Wikitoria Kuini o Ingarani ki ona uri ki nga Kingi ki nga Kuini o muri iho i a ia me ana me a raton e whakarite ai hei whakaritenga mo nga Panna moni Kotahi mano e wha rau e toru tekau ma toru kua utna mai ki a matou e Te Rokena mo te Kuini (a e whakaaetia nei e matou te rironga mai o aua moni) ko taua wahi whenua katoa kei Waitemata ko Ararimu te ingoa o taua wahi whenua ko nga rohe kei raro i te Pukapuka nei e mau ana te korero whakahaere ko te mapi hoki o taua whenua kua apititia ki tenei. Me ona rakau me ona kowhatu me ona wai me ona awa nui me ona roto me ona awa ririki me nga mea katoa o taua whenua o runga ranei o raro ranei i te mata o taua whenua me o matou tikanga me o matou take me o matou paanga katoatanga ki taua wahi; Kia mau tonu kia Kuini Wikitoria ki ona uri ki ana ranei e whakarite ai hei tino mau tonu ake tonu atu. A hei tohu mo to matou whakaaetanga ki nga tikanga katoa o tenei Pukapuka kua tuhituhia nei o matou ingoa me o matou tohu. A hei tohu hoki mo te whakaaetanga o te Kuini o Ingarani mo tana wahi ki nga tikanga katoa o tenei Pukapuka kua tuhia nei te ingoa o Te Rokena Kaiwhakarite Boundaries. [7,165 acres.] Whenua. Ko nga rohe enei o taua whenua ka timata i te Ahu ka rere i runga o te Raina ruri ki te ritenga o te Kapehu 83° 48′ 22559 riki a tae noa ki Puke Atua a rere tonu i runga o te hiwi o Heruroa ki te Ritenga o te Kapehu 151° 8′ 15700 riki a toe noa ki Mahoenui rere tonu ki Onehungahunga i runga o te ritenga o te Kapehu 172° 35′ 11890 riki a ka ahu ra i runga o te hiwi o Onehungahunga a rere tonu i runga o te Raina ruri ki te ritenga o te Kapehu 112° 25′ 8255 riki 208° 50′ 5071 riki 207° 35′ 12181 riki A rere tohu i roto o te Awa o te Ararimu a tae noa ki te Ngutuawa o Waikoukou a rere i roto o taua Awa o Waikoukou a tae noa ki te raina ruri i te putake o Kahutupuni ka kake a eke noa ki runga o Kahutupuni a rere tonu i runga o te Raina ruri ki te Ritenga o te Kapehu 348° 38′ 8080 riki 27° 17′ 3141 riki 328° 58′ 3322 riki a tutaki noa ki te Ahu ki te timatanga.

John Rogan.
Paora Tuhaere.
Rewetix.
Wiremu Rewheti.
Paramenax his mark.
Mahi pokax his mark.

Ko nga tangata i kite i te hoatutanga o nga moni me te tuhinga o nga ingoa—

W. Matene.
Andrew Sinclair, Govt. Surveyor.
H. E. Rice, C. Clerk, L.P.D.

Receipt for £1,433, final payment. Kua riro mai ki a matou i tenei ra i te kotahi tekau ma wha o nga ra o Pepuere i te tau o to Tatou Ariki Kotahi mano e waru rau e ono tekau ma toru (1863) nga Pauna moni kotahi mano e wha rau e toru tekau ma toru (£1433 . 0 . 0) Ko te utu whakamutunga tenei kua whakahuatia ki te Pukapuka tuku e mau i runga ake nei kia utua mai ki a matou e Te Rokena mo te Kuini.

Paora Tuhaere.
Rewetix.
Wiremu Rewheti.
Paramenax.
Mahi pokax.

Nga Kai-titiro—

W. Matene.
Andrew Sinclair, Govt. Surveyor.
H. E. Rice, C. Clerk, L.P.D.

Translation.

14 February., 1863This Deed written on this Fourteenth day of February in the Year of our Lord 1863 is Kaipara District. a full and final sale conveyance and surrender by us the Chiefs and People of the Tribe Te Taou whose names are hereunto subscribed And Witnesseth that on behalf of ourselves Ararimu. our relatives and descendants we have by signing this Deed under the shining sun of this day parted with and for ever transferred unto Victoria Queen of England Her Heirs the Kings and Queen who may succeed Her and Her and Their Assigns for ever in consideration of the Sum of One thousand Four hundred and thirty three Pounds (£1433 . 0 . 0) to us paid by John Rogan on behalf of the Queen Victoria (and we hereby acknowledge the receipt of the said monies) all that piece of our Land situated at Waitemata and named Ararimu the boundaries whereof are set forth at the foot of this Deed and a plan of which Land is annexed thereto with its trees minerals waters rivers lakes streams and all appertaining to the said Land or beneath the surface of the said Land and all our right title claim and interest whatsoever thereon To Hold to Queen Victoria Her Heirs and Assigns as a lasting possession absolutely for ever and ever. And in testimony of our consent to all the conditions of this Deed we have here-unto subscribed our names and marks. And in testimony of the consent of the Queen of England on her part to all the conditions of this Deed the name of John Rogan Com-page 237missioneris hereunto subscribed. These are the boundaries of the Land commencing at Te Ahu and following the Survey line bearing 83°. 48′ 22559 links to Puke Atua thence Boundaries. [7,165 acres.] along the Heruroa Range bearing 151°. 8′ 15700 links to Mahoenui thence to One hunga bearing 172° 35′ 11890 links thence along the Onehungahunga Range thence along the Survey lines bearing 112°. 25′, 8255 links 208°. 50′. 5071 links 207° 35′, 12181 links thence along the Ararimu and Waikoko Rivers till it meets the Survey lines at the base of the hill called Kahutupuni thence to the summit of the Kahutupuni thence along the survey lines bearing 348° 38′ 8080 links 27°. 17′. 3141 links 328°. 58′. 3322 links to te Ahu the point of commencement.

(Sd.) John Rogan.

(Sd.)Paora Tuhaere.
"Reweti.
"Wiremu Rewheti.
(Sd.)Paramena x his mark.
" Mahi Poka x his mark.

Witnesses to the payment and signatures—

(Sd.) W. Matene.
" Andrew Sinclair, Govt. Surveyor.
" H. E. Rice, C. Clerk, L.P.D.

Received this Fourteenth day of February in the Year of Our Lord One thousandReceipt for £1,433, final payment. eight hundred and sixty three (1863) the Sum of One thousand four hundred and thirty three Pounds sterling (£1433 . 0 . 0) being the Final consideration money expressed in the above-written Deed to be paid by John Rogan on behalf of Her Majesty the Queen to us.

(Sd.)Paora Tuhaere.
"Reweti.
"Wiremu Rewheti.
(Sd.)Paramena x his mark.
" Mahi Poka x his mark.

Witnesses—

(Sd.) W. Matene.
" Andrew Sinclair, Govt. Surveyor.
" H. E. Rice, C. Clerk, L.P.D.

A True Copy of Original Deed and Translation.

H. Hanson Turton.

Wellington, October 6th, 1874