Other formats

Adobe Portable Document Format file (facsimile images)   TEI XML file   ePub eBook file  

Connect

mail icontwitter iconBlogspot iconrss icon

Maori Deeds of Land Purchases in the North Island of New Zealand: Volume One

[Deeds—No. 113.]

Deeds—No. 113.

Te Mata Block, Whangarei District.

1858. 2 February.Whangarei District.Tenei Pukapuka i tuhituhia ki te Koutu ki Whangarei i tenei ra i te rua o nga ra o Peperuere i te tau o to tatou Ariki Tahi mano waru rau ma rima tekau ma waru he te mata. pukapuka tino hoko tino hoatu tino tuku whakaoti atu na matou na nga rangatira me nga tangata o Nga te Waru no ratou nga ingoa e mau i raro nei a hei whakaatu tenei pukapuka mo matou mo o matou whanaunga me o matou uri, no te tuhituhinga o o matou ingoa ki tenei pukapuka i raro i te ra e whiti nei, kua whakarerearawatia kua tino hoatu kua tino tukua rawatia atu kia Wikitoria Kuini o Ingarangi, ki Ona uri, ki nga Kingi ki nga Kuini o muri iho i a ia, me ana, me a ratou e whakarite ai ko taua wahi whenua katoa kei Whangarei ko Te Mata te ingoa o taua wahi whenua katoa, kei raro i te pukapuka nga rohe e mau ana te korero whakahaere ko te mapi hoki o taua whenua kua apititia ki Boundaries. [11,108 acres.] tenei pukapuka. Ka timata te rohe ki Hira-aute ka haere i runga i te raina rohenga o te hokonga o Maungakaramea a tutaki noa ki te awa o tariraroa ka haere i roto i Tauraroa ki te Pokapu ka haere i te rohe o te Pokapu ka marere ki roto i tariraroa, a taea noatia te Kouru, a ka haere i te raina ruri te tauarai mo te hokonga o Rua Rangi tae noa ki tona mutunga ka anga ki te Marangai, ka haere i te raina tauarai i te hokonga o Waipu ka mutu, ka anga ki te taha ki raro, ka haere i runga i te raina tauarai mo te hokonga o te Ruakaka tae noa ki Orua ka haere i te rohe o te wahi o Hona ko Kopua wai waha te ingoa ka marere ki te awa o Mangapai ka haere i roto i te peka o Hira aute ki te totara, ka haere i runga i te kaha o te Totara ka puta ki Hira aute ki te kaha o Maungakaramea te wahi i tamata ai te rohe.
page 151
Kotahi wahi, no te tangata Maori ki roto ki tenei kaha, ko Kahuituki, kua oti te ruri—e pania ana ki te kohai ki roto i to mapi nei—me ona rakau, me ona kowhatu, me ona wai, me ona awa nui, me ona roto, me ona awa ririki me nga mea katoa o taua whenua Native Raserve, Kahuituki. o runga ranel o raro ranei i te mata o taua whenua me o matou tikanga, me o matou take, me o matou paanga katoatanga ki taua wahi—hei utu mo nga pauna moni E ono rau (£600) kua riro mai kia matou i te ringaringa o John Grant Johnson he kai Reciept for £600. wakarite whenua, koia matou ka tuhituhi i o matou nei ingoa kei raro nei.

Te Ahiterenga x tona tohu.
henare ngakapa.
Na Potaka.
Muru x tona tohu.
hori kingi tahua.
Na Mate x tona tohu.
Tau Ngahuru x tona tohu.
Parata Te Kai Rangatira x tona tohu.
Hone Papita Te hakiro.
hona.
Penehamine Tahere.
Pou Raraku x tona tohu.
Karawai x tona tohu.
Tamehana x tona tohu.
Wiremu Wai.

Nga Kai Titiro ki te tuhituhinga o nga ingoa me te homaitanga
o nga moni—

John Grant Johnson, Dist. L.P. Commissioner.
Manihera Iwitahi, Rangatira Maori.
poukoura, rangatira maori.

Translation.

This Deed written at the Koutu at Whangarei on this second day of February in the 1858. 2 February.Whangarei District Year of Our Lord One thousand eight hundred and fifty eight is a full and final sale conveyance and surrender by us, the Chiefs and People of the Ngati Waru Tribe whose names are hereunto subscribed and witnesseth that on behalf of ourselves, our relatives te mata. and descendants, we have by signing this deed under the shining sun of this day, parted with and for ever transferred unto Victoria Queen of England, Her Heirs, the Kings and Queens who may succeed Her and Their Assigns for ever, all that piece of Land situated at Whangarei called Te Mata the boundaries of which are set forth as below in this Deed and a plan of which land is annexed thereto. The boundary commences at Boundaries. [11,108 acers.] the Hira aute Creek thence along the boundary line of the Maungakaramea Block till it joins the stream of Tauraroa thence along the course of the Tauraroa stream to Pokapu, thence along the boundary line of Pokapu till it falls into Tauraroa thence along its course to the source thence along the surveyed line of the Rua Rani Block to its termination when it turns to the east, and thence along the surveyed line of the Waipu Block to its termination it then turns to the north and goes from thence along the boundary line of the Ruakaka Block till it reaches Orua thence along the boundary line of Jonah's reserve named Kopuawaiwaha till it reaches the Mangapai Creek thence along the Creek to the Totara Reserve thence along the boundary of the Totara Reserve till it joins the Hira aute Creek thence along the said creek till it joins the boundary of the Maunga-Karamea Block the aforesaid point of commencement. (There is a Native Native Reserve, Kahuituki. Reserve within these boundaries named Kahuituki which has been surveyed and is marked yellow on the plan attached) with its trees minerals waters rivers lakes streams and all appertaining to the said land or beneath the surface of the said land and all our right title claim and interest whatsoever thereon in consideration of the sum of six hundred pounds (£600) which we have received from the hands of John Grant Johnson Receipt for £600. Commissioner for the purchase of land and in testimony of which we have hereunto subscribed our names.

(Sd.)
Te Ahiterenga x his mark.
Henare Ngakapa.
Potaka.
Muru x his mark.
Hori Kingi Tahua.
Mate x his mark.
Tau Ngahuru x his mark.
Parata Kai Rangatira x his mark.
Hone Papita Te Hakiro.
Hona.
Penehamine Tahere.
Pou Raraku x his mark.
Karawai x his mark.
Tamehana x his mark.
Wiremu Wai.

Witness to signatures and payment—

(Sd.) John Grant Johnson, Commissioner.
Manihera Iwitahi, Native Chief.
Poukoura, Native Chief.

Correct Translation.

John Grant Johnson,
Dist. Commr.

A True Copy of Original Deed and Translation.

H. Hanson Turton.

Wellington, February 11th, 1875.