Other formats

Adobe Portable Document Format file (facsimile images)   TEI XML file   ePub eBook file  

Connect

mail icontwitter iconBlogspot iconrss icon

Report of the Native Affairs Committee, 1883.

[No. 346.—Petition of Aihepene Kaihau and 2 Others.]

No. 346.—Petition of Aihepene Kaihau and 2 Others.

Petitioners say they were owners of land at Waiuku; that this land sold for £3,500; that of this amount the sum of £2,000 is held by the Public Trustee; that they have frequently applied to the Native Minister to advance them money to pay their debts, but he always refused. They pray tha t ut of the trust-money referred to enough may be given them to pay their debts.

page 17

I am directed to report as follows:—

Petitioners were owners with others in a block of land called Pehiakura, restricted from sale or lease for twenty-one years. The land was let at £75 per annum. In 1880 the owners were offered £3,500 for the land, and, as this would bring in a much larger income if invested than the lease produced, they applied for leave to sell, stating that they would agree to the money being invested permanently for their use. By agreement a sum of £500 was paid them for the purpose of paying debts, and it was further agreed that £3,000 should be invested by the Public Trustee. When the trust deed was ready they refused to sign, as they wanted more money. After various negotiations, the sum of £1,000 further was paid, and now they weary the Minister for the balance of £2,000. The Committee recommends that it should not be paid to petitioners, but invested by the Public Trustee, if the law permits of that course.

10th August, 1883.

[Translation.]
No. 346.—Pukapuka-inoi a Aihepene Kaihau me ona hoa e 2.

E ki ana nga kai-pitihana no ratou tetahi whenua i Waiuku i hokona tenei whenua mo nga moni e £3,500; ko etahi o enei moni e £2,000 e puritia ana e te Kai Tiaki o te katoa; ka maha a ratou tononga ki te Minita Maori kia whakaputaina he moni ma ratou hei utu i a ratou nama, kahore rawa ia i whakaae. E inoi ana ratou kia whakaputaina etahi o nga moni e tiakina nei hei whakarite i a ratou nama.

Kua whakahaua ahau kia ki penei:—

I whai take ano nga kai pitihana me etahi atu ki tetahi poraka whenua e karangatia ana ko Pehiakura i herea kei hokona kei rihitia neke ake i nga tau e rua tekau ma tahi. I retia taua whenua mo te £75 i te tau I te tau 1680 ka puta he kupu hoko ki ana kia £3,500 mo taua whenua a no te mea tera e neke rawa nga hua o enei moni i o nga moni o te reti i wkakatakotori a nei ki te aroaro o te Komiti tona ana ratou kia hokona mea ana ka whakaae ratou kia herea tuturu tia ana moni hei oranga mo ratou. I runga i tetahi whakaritenga ka utu a kia ratou e £500 hei utu i a ratou nama. A i whakaritea ano hoki me waiho kia £3,000 ki te Kai Tiaki a te katoa hei whakahua moni ma ratou. No te otinga o te rira tiaki kihai ratou i pai ki te haina no te mea i hiahia ano ratou kia whakaputaina mai ano etahi moni, he maha nga korero tanga i muri iho heoi ka utua ano kia ratou £1,000. I muri iho ka tohe ano ki te Minita kia whakaputaina nga toenga e £2,000 ko te whakaaro tenei a te Komiti kia kaua enei moni e utua ki nga kai pitihana erangi me waiho ki te Kai Tiaki a te katoa hei tuku atu ki te tangata kia whai hua ai, ara ki te tika taua tikanga i runga i ta te ture.

10 Akuhata, 1883.