Other formats

Adobe Portable Document Format file (facsimile images)   TEI XML file   ePub eBook file  

Connect

mail icontwitter iconBlogspot iconrss icon

Maori Deeds of Land Purchases in the North Island of New Zealand: Volume Two

[Deeds—No. 159.]

page 352

Deeds—No. 159.

Maungaraki Block (Puhara and Tamaitiheke's), Wairarapa District.

1859. 4 February.Wairarapa District.Tenei Pukapuka i tuhituhia i tenei i te wha 4th o nga ra o Pepuer February i te tau o to tatou Ariki 1859 he Pukapuka tino hoko tino hoatu tino tuku whakaoti atu na matou na nga Rangatira me nga Tangata o Ngatikahungunu no ratou nga ingoa e mau iMaungaraki. raro nei a hei whakaatu tenei Pukaputa mo matou mo o matou whanaunga me o matou uri mo te tuhituhinga o o matou ingoa ki tenei pukapuka i raro i te ra e whiti nei kua whakarerea rawatia kua tino tukuna rawatia atu ki a Wikitoria Kuini o Ingarani ki ona uri ki nga Kingi ki nga Kuini o muri iho i a ia me ana me a ratou e whakarite ai heiPrice, £400. whakaritenga mo nga Pauna moni e wha rau £400 e rua rau Pauna £200 kua utua mai ki a matou e Te Herangi mo te Kuini (a e whakaaetia nei e matou te rironga mai o aua moni) ko taua wahi whenua katoa kei Wairarapa ko Maungaraki te ingoa o taua wahi whenua ko nga rohe kei raro i te Pukapuka nei e mau ana te korero whakahaere ko te mapi hoki o taua whenua kua apititia ki tenei. Me ona rakau me ona kowhatu me ona wai me ona awa nui me ona roto me ona awa ririki me nga mea katoa o taua whenua o runga ranei o raro ranei i te mata o taua whenua me o matou tikanga me o matou take me o matou paanga katoatanga ki taua wahi; Kia mau tonu ki a Kuini Wikitoria ki ona uri ki ana ranei e whakarite ai hei tino mau tonu ake tonu atu. A hei tohu mo to matou whakaaetanga ki nga tikanga katoa o tenei Pukapuka kua tuhituhia nei o matou ingoa me o matou tohu A hei tohu hoki mo te whakaaetanga o te Kuini o Ingarani mo tana wahi ki nga tikanga katoa o tenei Pukapuka kua tuhia nei te ingoa o Te Herangi tetahi o ngaBoundaries. Kaiwhakarite whenua. Ko nga rohe enei o taua whenua ki timata i Tauheru te Wai o te Rangiakaaka ka rere mau rawa atu te Potihitihi ka whiti i te Wharerangihura ka rere te Pukekotai, Te Rae o Hinekaia, Te Parakataha, Te Puta, te Mangakainui te Wai i mau ra ai Arakaiora, Te Puketete, Te Kirikanohi, Tapuahia, Te Koangaumu Hineakiri a te Rae o te hunga ki Wainuioru, ka whati ka rere ki a Poki ki te rohe o te whenua kua hokona i mua ki a te Kuini, rere tonu i te rohe o taua whenua kua oti te hoko Mamaupuha rere tonu i roto i Waipawa tae noa atu ki Tauheru, rere tonu i roto iTangohia Reserve. [50 acres.] Tauheru te Wai o te whatuhi Te Wharerangihura a tutaki noa ki te Wai o te Rangiakaaka Kotahi te wahi whenua ma matou ko Tangohia te ingoa ki te ekenga o Pukemokemoke ki Tauheru ma matou ano ara ekore e rahi ake taua wahi i te rima tekau eka (50 acres).

Tamaiti heke xhis mark.
Aperahama xhis mark.
Te Retimana te korou xhis mark.
Pirika xhis mark.
Wiremu Paraone.

Ko nga tangata i kite i te hoatutanga o nga moni me te tuhinga o nga ingoa—

James Strang.
John McKenzie, Wairarapa.

Receipt for £200. Kua riro mai ki a matou i tenei ra i te wha (4th) o nga ra o Pepuere i te tau o to Tatou Ariki Kotahi mano e waru rau e rima tekau ma iwa (1859) nga Pauna moni e rua rau (£200) Ko te utu whakaotinga tenei kua whakahuatia ki te Pukapuka tuku e mau i runga ake nei kia utua mai ki a matou e Te Herangi mo te Kuini.

Tamaiti hekex his mark.
Aperahamax his mark.
Te Retimanax his mark.

Nga kai-titiro—

James Strang.

Translation.

1859. 4 FebruaryThis Deed written on the 4th day of February in the Year of our Lord 1859 is a full and final sale conveyance and surrender by us the Chiefs and People of the TribeWairarapa District. of Ngatikahungunu whose names are hereunto subscribed. And Witnesseth that on behalf of ourselves and relatives and descendants we have by signing this Deed underMaungaraki. the shining sun of this day parted with and for ever transferred unto Victoria Queen of England Her Heirs the Kings and Queens who may succeed Her and Her and TheirPrice, £400. Assigns for ever in consideration of the sum of Four hundred Pounds of which Two hundred Pounds (£200) to us paid byBoundaries. William N. Searancke on behalf of the Queen Victoria (and we hereby acknowledge the receipt of the said monies) all that piece of our Land situated at Wairarapa and named Maungaraki the boundaries whereof are set forth at the foot of this Deed and a plan of which Land is annexed thereto with its trees minerals waters rivers lakes streams and all appertaining to the said Land or beneath the surface of the said Land and all our right title and interest whatsoever thereon. To Hold to Queen Victoria Her Heirs and Assigns as a lasting possession absolutely for ever and ever. And in testimony of our consent to all the conditions of this Deed we have hereunto subscribed our names and marks. And in testimony of the consent of the Queen of England on her part to all the conditions of this Deed the name of William N. Searancke is hereunto subscribed. These are the boundaries of the Land commencing at Te Tauheru River at The "Wai o te Rangiakaaka" and goes (Easterly) to the Potihitihi crosses the "Wharerangihura" stream and on to the "Pukekotai" The "Rae o Hinekaia" the "Parakataha" the "Puta" the "Mangakainui" the "Wai i mau ra ai" "Arakaiora" the "Puketete" the "Kirikanohi" "Tapuahia" The Kohangaumu page 353Hineakiri and on to Te Rae o te hunga on the Wainuioru River here it turns (Northerly) and goes on to Poki the boundary of the land sold formerly to the Queen, and continue (Westward) on the boundary of the Land sold to "Mamaupuha" and down the Waipawa till it reaches the "Tauheru" and down the Tauheru (Southward) the "Wai o te whatuhi" Te "Wharerangihura till it joins the Wai o te rangiakaaka." One piece of land we retain for ourselves named Tangohia situated at the lower end of "Pukemokemoke" on "Tauheru" this piece is for our own use, but not to exceed 50 acres inTangohia Reserve. [50 acres.] extent.

Tamaiti heke x his mark.
Te Retimana te korou x his mark.
Wiremu Paraone.
Pirika x his mark.

Witnesses to the payment and signatures—

James Strang.

Received this fourth (4th) day of February in the Year of our Lord One thousandReceipt for £200. eight hundred and fifty-nine (1859) the sum of two hundred pounds sterling (£200) being the final consideration money expressed in the above-written Deed to be paid by William N. Searancke.

Aperahama x his mark.
Retimana x his mark.
Tamaiti heke x his mark.

Witnesses—

James Strang.

A True Copy of Original Deed and Translation.

H. Hanson Turton.

Wellington, January 18th, 1876.