Other formats

Adobe Portable Document Format file (facsimile images)   TEI XML file   ePub eBook file  

Connect

mail icontwitter iconBlogspot iconrss icon

Maori Deeds of Land Purchases in the North Island of New Zealand: Volume Two

[Deeds—No. 143.]

page 331

Deeds—No. 143.

Taratahi and Hikawera Block, Wairarapa District.

Tenei Pukapuka i tuhituhia i tenei i te rua tekau ma wha 24th o nga ra o Maehe i1858. 24 March.Wairarapa District. te tau o tou tatou Ariki 1858 he Pukapuka tino hoko tiuo hoatu tino tuku whakaoti atu na matou na nga Rangatira me nga Tangata o Wairarapa o Ngatikahungunu noTaratahi and Hikawera. ratou Dga ingoa o mau i raro nei a hei whakaatu teuei Pukapuka mo matou mo o matou whauaunga me o matou uri mo te tuhituhinga o o matou ingoa ki tenei pukapuka i raro i te ra e whiti nei kua whakarerea rawatia kua tino tukuna rawatia atu ki a Wikitoria Kuini o Ingaraui ki ona uri ki nga Kingi ki nga Kuini o muri iho i a ia me ana me a ratou e whakarite ai hei whakaritenga mo nga Pauna moni e rua rau pauna takitahi £200 kua utua mai inaianei ki a matou e Te Herangi (William N. Searancke) mo te Kuini (a e whakaaetia nei e matou te rironga mai o aua moni) ko taua wahi wheuua katoa kei Wairarapa ko Taratahi ko Hikawera nga iugoa o taua whenua ko nga rohe kei raro i te Pukapuka nei e mau ana te korero whakahaere ko te mapi hoki o taua whenua kua apititia ki tenei. Me ona rakau me ona kowhatu me ona wai me ona awa nui me ona roto me ona awa ririki me nga mea katoa o taua whenua o runga ranei o raro ranei i te mata o taua whenua me o matou tikanga me o matou take me o matou paanga katoatanga ki taua wahi; Kia mau tonu ki a Kuini Wikitoria ki ona uri ki aua ranei e whakarite ai hei tino mau tonu ake tonu atu. A hei tohu mo to matou whakaaetanga ki nga tikanga katoa o tenei Pukapuka kua tuhituhia nei o matou ingoa me o matou tohu. A hei tohu hoki mo te whakaaetanga o te Kuini o Ingarani mo tana wahi ki nga tikanga katoa o teuei Pukapuka kua tuhia nei te ingoa o William N. Searancke tetahi o nga Kaiwhakarite Whenua. Ko nga rohe enei o taua whenua ka timata i to AhereBoundaries. ka haere ka rere i roto i Waiohine puta noa ki Ruamahangaka ahu whakarunga i roto i te wai o Ruamahanga puta noa ki Taipu katahi ka piki ki uta, mau rawa atu Parinuiokuaka mau rawa atu ko te Pukatahi mau rawa atu ko Waikohukohu ka rere i roto i Ruamahanga mau rawa atu ko Makirikiri puta atu ki Waingawa rere tonu i roto i Waingawa ki Taumata o te Waihirere i konei ka rere i runga i te rohe o te whenua kua oti te tuku ki te Kuini ko Tongakiri Mangatarere te Autawe Tapaiika ka tae ki te Ahere ka tutaki i kouei. E toru nga wahi whenua ma matou ko Sectiou 185 ko SectionNative reserves. 131 ko tetahi taha hoki o te whenua kua oti te whakarite (a Ferry Reserve) i Waiohine.

William N. Searancke,
Dist. Commr.
Ko Eramiha.
Natuere.
Namana.
Ko te Waterau.
Kingix his mark.

Ko nga tangata i kite i te hoatutanga o nga moni me te tuhinga o nga ingoa—

Wiremu Paraone.
James McCabe, Surveyor, Auckland.

Kua riro mai ki a matou i tenei ra i te rua tekau ma wha o nga ra o Maehe i te tauReceipt for £200. o to tatou Ariki Kotahi mano e waru rau e rima tekau ma waru (1858) nga Pauna moni e rua rau takitahi (£200) Ko te utu tenei kua whakahuatia ki te Pukapuka tuku e mau i runga ake nei kia utua mai ki a matou e William N. Searancke mo te Kuini.

Ko Eramiha.
Ko te Waterau.
Namana.
Kingix his mark.
Natuere.

Nga kai titiro—

Wiremu Paraone.

Translation.

This Deed written on this the 24th day of March in the Year of our Lord 1858 is a full1858. 24 March.Wairarapa District. and final sale conveyance and surrender by us the Chiefs and People of the Tribe Ngatikahungunu Wairarapa whose names are hereunto subscribed And Witnesseth that on behalf of ourselves our relatives our relatives and descendants we have by signingTaratahi and Hikawera. this Deed under the shining sun of this day parted with and for ever transferred unto Victoria Queen of England Her Heirs the Kings and Queens who may succeed Her and Her and Their Assigns for ever in consideration of the sum of two hundred Pounds (£200) to us paid by W. N. Searancke this day on behalf of the Queen Victoria (and we hereby acknowledge the receipt of the said monies) all that piece of our Land situated at Wairarapa and named Taratahi and Hikawera the boundaries whereof are se forth at the foot of this Deed and a plan of which Land is annexed thereto with its trees minerals, waters, rivers, lakes, streams, and all appertaining to the said Land or beneath the surface of the said Land and all our right title claim and interest whatsoever thereon To Hold to Queen Victoria Her Heirs and Assigns as a lasting possession absolutely for ever and ever. And in testimony of our consent to all the conditions of this Deed we have hereunto subscribed our names and marks. And in testimony of the consent of the Queen of England on her part to all the conditions of this Deed the name of William N. Searancke one of the Commissioners is hereunto subscribed. These are the boundaries of the Land commencing at te Ahere and following the course of theBoundaries. Waiohine to Ruamahanga from thence ascending the course of the Ruamahanga to Taipu aud from thence proceeding inland to Parinuiokuaka from thence to the Pukatahi and on to Waikohukohu then, following the course of the Ruamahanga to Makirikiri, page 332goes on to Waingawa and follows the course of Waingawa to Taumata o te Waihirere going on then by Tongakiri Mangatarore te Autawe and Tapaiika, boundaries of land sold to the Queen, it reaches the Abere where the boundaries close. Three sections of land are reserved for us namely Section 185 Section 131 and a portion of the Ferry Reserve at Waiohine.

William N Searancke,
Dist. Commr.
Ko Eramiha.
Natuere.
Namana.
Ko te Waterau.
Kingi x his mark.

Witnesses to the payment and signatures—

Wiremu Paraone.

Receipt for £200. Received this 24th day of March in the Year of Our Lord One thousand eight hundred and fifty eight (1858) the Sum of two hundred Pounds sterling (£200) being the consideration money expressed in the above-written Deed to be paid by William N. Searancke on behalf of Her Majesty the Queen to us.

Ko Eramiha.
Ko te Waterau.
Namana.
Kingi x his mark.
Natuere.

Witnesses—

Wiremu Paraone.

A True Copy of Original Deed and Translation.

H. Hanson Turton.

Wellington, January 21st, 1876.