Other formats

Adobe Portable Document Format file (facsimile images)   TEI XML file   ePub eBook file  

Connect

mail icontwitter iconBlogspot iconrss icon

Maori Deeds of Land Purchases in the North Island of New Zealand: Volume Two

[Deeds—No. 116.]

Deeds—No. 116.

Manihera's Reserve, Wairarapa District.

Tenei Pukapuka1853. 23 December.Wairarapa District. tuku whenua e tuhituhia nei i tenei ra i te rua tekau ma toru (23) o nga ra o Tihema i te tau o to tatou Ariki kotahi mano e waru rau e rima tekau ma toru (1853). He pukapuka tino wakaae pono na matou na nga Rangatira me nga Tangata o NgatikahungunuManihera's Reserve. e mau nei ngaingoa ki tenei Pukapuka mo matou mo a matou whanaunga mo o matou uri katoa e whanau i muri iho i a matou kia tino tukua rawatia tetahi wahi o to matou Kainga ki a Wikitoria te Kuini o Ingarini ki nga Kingi Kuini ranei o muri iho i a ia ake tonu atu.
A mo to matou whakaaetanga kia tino tukua rawatia tenei wahi o to matou Kainga e wakaae ana hoki a Wikitoria te Kuini o Ingarini mona kia utua matou ki nga pauna moniReceipt for £1,000. Kotahi te mano (£1000) takitahi Ko aua moni kua riro mai ki a matou i tenei ra na te Makarini i homai.
Boundaries. Ka timata nga rohe o te whenua ka mau ki Owahanga ka ahu Waka Mauru mau noa atu ko Wakau ka ahu Waka Rawiti mau noa atu ko Tarehu mau noa atu ko te Puaotamatoi mau noa atu ko Motuokaira mau noa atu ko Huruparera mau noa atu ko Motuhinahina mau noa atu ko te Aramahutahuta mau noa atu ko te Haka mau noa atu ko te Takapau ka ahu ki te taha ki te Waraungahou ka ahu ki te Tonga mau noa atu ko Oteruaui mau noa atu ko te Huruatemanu mau noa atu ko te Arohata a Tumokonui mau noa atu ko Tukura mau noa atu ko Taingaokuhu mau noa atu ko te Ngutu awa o Mangatete mau noa atu ko to ngutuawa o te Ruahine ka makere ki Wairarapa ka ahu ki to Mauru ka mau ki Owahanga ka tutaki nga rohe i konei. Ka apitia hoki ki tenei tukunga te whenua katoa i tukua e te Waka Tahuahi raua ko te Manihere ki te Kuratawhiti.
KotahiReserve for Rawiri Piharau. [100 acres.] te rau 100 nga eka mo Rawiri Piharau ki Motupiri.

Heoi kua oti i a matou te hurihuri te mihi te poroporoake te tino tuku rawa i tenei kainga o a matou tipuna tuku iho ki a matou me ona awa me ona manga me ona roto me ona wai me ona rakau me ona otaota me ona kohatu me ona wahi parae me ona wahi ataahua me ona wahi kino me nga mea katoa ki runga ranei o te whenua ki raro ranei o te whenua me nga aha noa iho o taua whenua ka oti rawa i a matou te tino tuku rawa atu i tenei ra e whiti nei he whenua pumau na matou ki a Wikitoria te Kuini o Ingarini ki nga Kuini Kingi ranei o muri iho i a ia ake tonu atu.

A mo to matou wakaaetanga ki nga tikanga katoa o roto i tenei pukapuka ka tuhia iho e matou o matou ingoa me o matou tohu.

A mo te wakaaetanga o te Kuini o Ingarini mona ki nga tikanga katoa o roto i tenei pukapuka ka tuhia iho e te Makarini te Kai wakarite whenua o te Kawana o Nui Tireni tona ingoa.

Donald McLean,
Land Commr.

Manihera te Rangitakaiwaho.
Wiremu Kingi Tutepakihirangi.
Matiaha te Aopouri.
Rawiri Piharau x his mark.
Ihaka Ngahiwi x.
Wiremu Tamihana Hiko.
Na Raniera te Iho.
Matini Warahi.
Piriki Potenga x his mark.
Riwai Tamati.

Nga kai titiro ki enei homaitanga utu me enei tuhinga ingoa tohu hoki—

Henry St. Hill,

Resident Magistrate, Wellington.

Henry W. Petre,

Postmaster-Genl., New Zealand.

John P. Russell,

Settler, Wangai Moana, Wairarapa.
page 297

Translation.

This Deed being a sale of land written on this day the twenty third (23) day of1853. 23 December.Wairarapa District. December in the year of our Lord One thousand eight hundred and fifty three (1853) being a full and unreserved giving up by us the Chiefs and People of the Ngatikahungunu whose names are hereunto attached for us and our relatives and descendants for ever being a full and final giving up and making over of a certain portion ofManihera's Reserve. our land to Victoria the Queen of England and to the Kings and Queens who may succeed her for ever and ever.
And in consideration of our consent to all the terms of this Deed Victoria the Queen of England on her part agrees to give us the sum of One thousand PoundsReceipt for £1,000. (£1000) which sum we have this day received from Mr. McLean.
The boundaries of this land commence at Owahanga and on towards the westwardsBoundaries. to the Whakau thence on eastward to the Tarehu thence on to Puaotamatoi thence on to Motuokaira thence on to Huruparera thence on to Motuhinahina thence on to Aramahutahuta thence on to te Haka thence on to te Takapau thence on to the side of Waraungahou thence on southward thence to Oteruaui thence on to Huruatemanu thence on to Arohata a Tumokonui thence on to Tukura thence on to Taingaokuhu thence on Ngutuawa o Mangatete thence on to the entrance of the Ruahine thence descending to Wairarapa thence on Westward and on to Owahanga here the boundaries join. This Deed also includes all the land as sold by Waka Tahuahi and by Manihera at Kuratawiti.
One hundred (100) acres of this land are for Rawiri Piharau at Motupiri.Reserve for Rawiri Piharau. [100 acres.]

Now we have for ever given up and wept over and bidden farewell to and transferred this land which has descended to us from our ancestors with its streams its rivers its lakes its waters its timber its pastures its minerals its cliffs its fertile spots its barren places with all above and with all below the said land and with all appertaining to the said land we have now entirely given up under the shining sun of this day as a lasting possession to Victoria the Queen of England or to the Kings and Queens who may succeed her for ever and ever.

And in testimony of our consent to all the conditions contained in this Deed we have hereto affixed our names and marks.

And in testimony of the consent of the Queen of England to all the conditions contained in this Deed Donald McLean Land Commissioner of the Governor of New Zealand has hereto affixed his name.

Donald McLean,
Land Commr.
Manihera te Rangitakaiwaho,
And nine others.

Witnesses to these payments and signatures of names and marks—

Henry St. Hill,

Resident Magistrate, Wellington.

Henry W. Petre,

Postmaster General, New Zealand.

John P. Russell,

Settler, Wangai Moana, Wairarapa.

A True Copy of Original Deed and Translation.

H. Hanson Turton.

Wellington,February 4th, 1876.