Other formats

Adobe Portable Document Format file (facsimile images)   TEI XML file   ePub eBook file  

Connect

mail icontwitter iconBlogspot iconrss icon

Maori Deeds of Land Purchases in the North Island of New Zealand: Volume Two

[Deeds—No. 100.]

Deeds—No. 100.

Whareama North Block, Wairarapa District.

1853. 2 December.Wairarapa District.Tenei pukapuka tuku whenua e tuhituhia nei i tenei ra i te rua (2) o nga ra o Tihema i te tau o to tatou Ariki kotahi mano e waru rau e rima tekau ma toru (1853). He pukapuka tino whakaae pono na matou na nga Rangatira o Ngatikahungunu e mau nei ngaWhareama North. ingoa ki tenei pukapuka kia tino tukua tetahi wahu o to matou kainga ki a Wikitoria te Kuini o Ingarini ki nga Kingi Kuini ranei o muri iho i a ia ake tonu atu.
A mo to matou whakaaetanga tapu kia tino tukua to matou whenua e whakaae ana a Wikitoria te Kuini o Ingarini mona kia utua matou ki nga pauna moni E toruReceipt for £300. rau takitahi (£300) kua riro mai ki a matou i tenei ra na te Makarini i homai.
Nga rohe o te whenua ka timata ki te ngutuawa o Waihora puta noa ki MangapokiaBoundaries. rere tonu ki Ihutu te Awatoetoe rere atu Tauokahukura rere atu ki Taheki-o-ngatirangi rere atu ki Tuma-a-te-hewenga rere atu ki Ihupiri ka rere ki te Awa ki Takanga-o-Inanga rere atu te Rorokoko rere atu Kahumingi rere atu Taueru ka ahu waka te tonga ki Waipaua ka ahu whaka te tae ki Maumaupuha ka rere ki Wainuioru ki te rohe o Piripi ka rere ki te Whererei rere atu Makahakaha rere atu te Mania-o-torokoia rere atu ki te Takanga o nehu ka rere ki te Umukaikore ka rere ki te Paopao ka taka ki te Ahiokaraka puta noa ki Waihora.

Heoi kua oti rawa i a matou enei whenua te tino hoko te tuku rawa atu me ona rakau me ona kohatu me ona wai me ona otaota me nga aha noa iho o taua whenua i tenei ra e whiti nei ki a Wikitoria te Kuini o Ingarini ki nga Kingi Kuini ranei o muri iho i a ia ake tonu atu.

A mo to matou whakaaetanga ki nga tikanga o tenei pukapuka ka tuhia iho o matou ingoa me o matou tohu.

A mo te whakaaetanga o Wikitoria te Kuini o Ingarini mona ki nga tikanga o tenei pukapuka ka tuhituhia iho e te Makarini te Kai Whakarite whenua o te Kawana o Nui Tireni tona ingoa.

Donald McLean,
Land Commissioner.
Retimona te Korou x.
Aperahama te Ao x.
Karaitiana te Tua.
Hamuera te Rangi.
Wiremu Hautuku x.
Erihapeti Hineiteuirarangi.
Hariata te Arihou x.
Matenga te Hero x.
Panapa Tamaetekahia x.
Reweti Tirau x.
Ruta te Waimataatao x.
Aperahama te Korihi x.
Tiripa Noinoi x.
Hinia te Haruru x.
Maika Meha.
Ihaka Takahiwae x.
Wiremu Paraone.

Nga Kai titiro ki enei homaitanga utu me enei tuhinga ingoa—

W. M. Smith, J.P., Government Surveyor.
John P. Russell, Wangai Moana, Wairarapa.
Te Otene Kuku x.

Translation.

This Deed conveying land written on this second day of December in the year of our1853. 2 December.Wairarapa District. One thousand eight hundred and fifty three (1853) is a paper of the true consent of us the Chiefs of Ngatikahungunu whose names are attached to this Deed entirely to give up a certain portion of our lands to Victoria the Queen of England to the KingsWhareama North. or Queens who may succeed her for ever and ever, and in consideration of our solemn consent entirely to give up our land Victoria the Queen of England agrees on her part to pay us the sum of Three hundred pounds (£300) once told which we have receivedReceipt for £300. this day from Mr. McLean.
The boundaries of the land commence at the mouth of the Waihora thence toBoundaries. Mangapokia thence to the Ihutu te Awatoetoe thence to Tauokahukura thence to Taheki-o-ngatirangi thence to Tuma-a-te-hewenga thence to Ihupiri thence to the river at Takanga-o-Inanga thence to Rorokoko thence to Kahumingi thence to Taueru thence in a southerly direction to Waipaua thence seawards Maumaupuha thence to Wainuioru to Piripi's boundary thence to Te Whererei thence to Makahakaha thence to Mania-o-torokoia thence to Takanga o nehu thence to Umukaikore thence to the Paopao thence descending to Ahiokaraka until it reaches Waihora.
page 282

Now we have entirely sold and given up these lands with their timber minerals waters pastures and all appertaining to the land under the shining sun of this day to Victoria Queen of England to the Kings or Queens who may succesed her for ever and ever.

And in testimony of our consent to the conditions of this Deed we hereunto affix our names and marks.

And in testimony of the consent of Victoria Queen of England to all the conditions of this Deed, Mr. McLean the Land Purchase Commissioner of the Governor of New Zealand hereunto affixes his name.

Donald McLran,
Land Purchase Commissioner.
Retimona Te Korou.
And 16 others.

Witnesses—

W. M. Smith, J.P., Government, Surveyor.
John P. Russell, Wangai Moana, Wairarapa.
Te Otene Kuku x.

A True Copy of Original Deed and Translation.

H. Hanson Turton.

Wellington, February 1st, 1876.