Other formats

Adobe Portable Document Format file (facsimile images)   TEI XML file   ePub eBook file  

Connect

mail icontwitter iconBlogspot iconrss icon

Maori Deeds of Land Purchases in the North Island of New Zealand: Volume Two

[Deeds—No. 198.]

Deeds—No. 198.

Wairarapa Lakes Block, Wairarapa District.

1876. 14 February.Wairarapa District.Tenei pukapukatuturu no te tekau ma wha o nga ra o Pepuere kotahi mano e waru rau e whitu tekau ma ono i whakaaetia ai i waenganui i te Kuini o Ingarangi o te tahaWairarapa Lakes. tuatahi me nga tangata e mau ake nei o ratou ingoa o te taha tuarua No te mea kua whaitake matou e mau ake nei o matou ingoa he Rangatira o Ngatikakungunu ki nga wai o nga Hatea o Wairarapa ko nga ingoa ko Okorewa ko Wairarapa hei hiinga Tuna Ko aua take kua atawhaitia e te Kawanatanga o Nui Tireni ina hoki kihai nga Pakeha i tukua kia kari kia tuku atu i nga wai o roto o aua Hatea ki te moana Na mo runga i teTotal price, £800, and annuity of £50. whakaaro mo nga utu e waru rau pauna hei utu mo aua take a no runga i te whakaaro mo nga moni penihana e rima tekau pauna mo ia tau mo ia tau hei utunga atu ki a Hiko Piata tetahi o matou ka tukua atu ka hoatu e matou ki a te Kuini o Ingarangi aua take hiinga tataitanga tuna e era atu take paanga mana ranei ahakoa pehea pehea e mea nei matou kei a matou aua take e pupuri ana i roto i aua Hatea i runga ranei i nga tahataha o aua Hatea ahakoa kei roto i te whenua kei roto i nga wai ranei kei waenganui i nga rohe o nga whenua kua hokona imua ki a te Kuini i runga i te tahataha o aua Hatea ara i waenga o nga poroko o Turakirae o Turanganui o Kahatara o Tauherenikau hui atu ki te wahi onepu i waenganui i Kiriwai o Okorewa ke te whakawhitinga kua tohungia ki runga i te parani e piri nei E rua tekau pauna tetahi wahi o aua moni kua utua i teReceipt for £300. tekau ma rua o nga ra o Pepuere nei E rua rau e waru tekau pauna kua utua i tenei ra ki a matou ko nga toenga e rima rau me utu mai ki a Hiko raua i tetahi wahi i tetahi ra ranei a mua ake nei ka whakaritea ai ma raua e tuhi i te pukapuka o aua moni hei tohu kua puta tika aua moni.

Hiko Piata x tona tohu.
Hemi te Miha.
Ruihi te Mihi.
Ani Hiko x tona tohu.
Arihia Ngawhawha x tona tohu.
Wi Kingi Tutepakihirangi.
Hoani Rangitakaiwaho.
Ngairo Takatakaputea x tona tohu.

I tuhia e Hemi Te Miha i tohungia hoki e Hiko Piata i te aroaro o—

H. Halse, Judge N.L.C., Wellington.
E. S. Maunsell, Interpreter, Wairarapa.
Hariata Amoake x tona tohu.
Te Waka Tahuahi x tona tohu.
Wi Paraone Pahoro x tona tohu.
Paiura Wataraihi x tona tohu.
Hemi Epanaia.
Hori Taha.
Hohepa Aporo.

I tuhia e Ruihi Te Miha e Ani Hoko raua ko Arihia Ngawhawha ki o raua tohu oti rawa te panui atu nga kupu o roto o tenei pukapuka ki a ratou i te tuatahi i te aroaro o—

Aporo Te Kahoro, Waitapu.
Duncan McMaster, Tuhitarata.

I tuhia e Wiremu Kingi Tutepakihirangi raua ko Hoani Rangitakaiwaho me Hariata Amoake ki tona tohu i te aroaro o—
John Tully, J.P.

I tuhia e Ngairo i te aroaro o—

Samuel Revans, J.P.
Kingi Ngatuere.

I tuhia e Te Waka Tahuahi ki tona tohu i te aroaro o—

G. D. Ward Sallust, Assistant Schoolmaster, Greytown.

page 411

Kaititiro ki te ingoa o Hohepa Aporo—

C. S. Burns, Law Clerk, Greytown.

I tuhia e Hemi Epanaia e Hori Tana e Wi Paraone me Paiura Watarau ki o raua tohu i te aroaro o—

John Tully, J.P.
Tuhitarata, Wairarapa,

4 Mei, 1876.

Kua riro mai i a maua na Te Kawanatanga o Niu Tireni i homai nga moni katoa o1876. 4 May.Receipt for £500, final payment. te hoko ki a Te Kuini o Ingarani o nga take o te tangata Maori o roto o nga wai hiinga tuna aha ranei o nga moana o Wairarapa o Okorewa, e Waru rau pauna i runga i nga tikanga o te pukapuka o te hoko e mau ake nei; heoi ko te utunga mutunga i tenei ra e rima rau pauna—£800.

Hiko Piataxtona tohu.
E. Manihera (E. S. Maunsell).

Kai titiro ki te tohu a Hiko Piata me te tuhinga a E. Manihera i tona ingoa—

J. A. Edmondson, Merchant, Wellington.

Translation.

1876. 14 February.Wairarapa District. This Deed made the Fourteenth day of February one thousand eight hundred and seventy six between Her Majesty the Queen of England of the first part and the undersigned of the second part Whereas we the undersigned Native chiefs of the Ngatikahungunu tribe have held rights over the waters of the Wairarapa Lakes called Okorewa and Wairarapa for the purposes of eel fishing which rights have been protected by the GovernmentWairarapa Lakes. of New Zealand, insomuch that Europeans have not been permitted to use artificial means to drain off into the sea the waters confined in such lakes. Now therefore in consideration of the sum of eight hundred pounds (£800) for the purchaseTotal price, £800, and annuity of £50. of such rights and in consideration of an annuity or pension of Fifty Pounds to be paid to Hiko Piata one of us, We hereby surrender and convey to Her Majesty the Queen of England, such eel fishery rights and other rights and interests of any kind whatsoever which we claim to have in such Lakes or in the borders of such Lakes whether in land or whether in the waters thereof between the Lands already sold to Her Majesty the Queen bordering on such Lakes, that is to say between the blocks of land called Turakirae, Turanganui, Kahutara Tauherenikau and including the sand spit between Kiriwai and Okorewa, at the Ferry, as shewn on the plan drawn hereon. Twenty pounds part of the said sum of money has been paid on the twelve day of February instant.Receipt for £300. Two hundred and eighty paid to us this day, the remaining amount Five hundred pounds to be paid to Hiko and E. Maunsell, at such a place and on such a day to be hereafter appointed. They two shall sign a receipt in proof of the payment of such money.

[Witnesses.]

[Signatures.]
Tuhitarata, Wairarapa,

4 Mei, 1876.

1876. 4 May.Receipt for £500, final payment. We acknowledge to have received from the Government of New Zealand all the money of sale to the Queen of England of the rights of the Maori people in the waters eel fisheries or other rights in the Lakes of Wairarapa and Okorewa, Eight hundred pounds in accordance with the terms of the within deed of sale. The final payment Five hundred pounds was made this day—£800.

[Witnesses.]

[Signatures.]

A True Copy of Original Translation and Receipt.

H. Hanson Turton.

Wellington, September 27th, 1877.