Other formats

Adobe Portable Document Format file (facsimile images)   TEI XML file   ePub eBook file  

Connect

mail icontwitter iconBlogspot iconrss icon

Maori Deeds of Land Purchases in the North Island of New Zealand: Volume One

[Deeds—No. 271.]

Deeds—No. 271.

Te Pae-o-te-Rangi Block, Waitakerei, Manukau District.

Ko te tuhituhinga o tenei Pukapuka i te 18 o nga ra o Maehe 1854 te whakaaetanga 1854. 18 March.Manukau District. o te Watarauhi o Pera o Hoahi o Himioria me nga Rangatira o te Kawerau te whakaaetanga ano hoki o te Kuini o Ingarangi mona na ka whakaae nei matou te hunga no ratouTe Pae-O-Te-Rangi. nga ingoa e mau iho nei, nga tangata i te kainga e whaaetia ana i tenei Pukapuka kia 10 per cent. on sales to be expended on Native purposes. hokona tenei kainga ki a Kuini Victoria hei utu mo nga mori e waru rau £800 . 0 . 0 kua homai nei ki o matou ringaringa, a e whakaae ana ano te Kuini o Ingarangi mona kia utua mai ario ki nga Tangata Maori i nga moni ana hokona atu ki te Pakeha kia tekau pauria o te rau e hoki mai mo enei mea, hei utu Kura akonga mo a matou Tamariki hei hanga Ohipera hei rongoatanga mo o matou turoro hei utu mo nga Rata rongoa i a matou, hei hanga Mira mo matou hei moni hoatu mo o matou Rangatira Maori a mo nga mea katoa e uru ai nga Tangata Maori, ko nga rohe enei To te Tonga kei te raina Boundaries. o o Kuini o tehokonga o Hikurangi to te Hauauru koia kei te moana nui o te tuauru, to te Hauraro kei te Pu o Tahinga a tika tonu puta noa ki te puke ko Raupo Tamaki to te Marangai kei te raina o Kuini o te hokonga o Raupo Tamaki, ko nga wahi i toe o tenei whenua mo matou, ko ia ko Waitakere, ko ia ko Piha, nga rohe o Waitakere to te Tonga Waitakerei and Piha reserved. kei "Pukekowhai" a puta noa ki "Toetoeroa" To te Hauauru kei te akinga tai o te tuaura a puta noa ki te "Pu o Tahinga" to te Marangai kei Toetoeroa a tika tonu a Mangemange-hao, haere tonu a te Taepa koia ko te hononga ake o te Rohe o te Hauraro, to te Hauraro kei te pu o tahinga a puta noa ki te Taepa, nga rohe o Piha koia enei o te wahi mo matou, to te Tonga kei te ahu a tika tonu te raina o Kuini o Hikurangi puta noa ki te wharau to te Marangai ka tika i te wharau a puta noa ki Raurauhue, to te Hauraro kei Raurahue a tika tonu iho ki rangikahu a tika toru ki te waha i te akinga tai o te Moananui To te hauauru kei te Moananui o te tuauru na konei ka hoatu nei ka tuku atu nei ki a Victoria te Kuini o Ingarangi me nga Kirigr me nga Kuini me page 328ona uri i muri i a ratou ake ake ake tenei whenua me ona aha me ona aha katoa o tenei kainga, kua tuhia te ahua o te whenua ki tua nei.

Watarauhe.
Hoani.
Natanahira.
Pera.
Himiona.
Tutere.
Apiata.
Hakopa.
Horama.
Hamuera.
Ruarangi.

Kai titiro—

John White, Interpreter.
Andrew Sinclair, Clerk, S.G.O.

Receipt for £800. Kua riro mai i a matou nga moni £800 kua oti te whakarite i tenei Pukapuka i tenei ra i 18th o Maehe i te tau 1854 koia matou ka tuhituhi nei i o matou ingoa.

Watarauhe.
Hoani.
Natanahira.
Pera.
Himiona.
Tutere.
Apiata.
Hakopa.
Horama.
Hamuera.
Ruarangi.

Kai titiro—

John White, Interpreter.
Andrew Sinclair, Clerk, S.G.O.

Translation.

1854. 18 March.Te-Pae-O-Te-Rangi.This Deed entered into on the 18th day of March 1854 the consenting of Te Wauterauke, Pera, Hoami, Himiona and the Chiefs of the Kawerau the consenting also of the Queen of England on her part, now we the owners of the Land set forth in this Deed consent to sell this Land to Queen Victoria for the sum of £800 Pounds given now into our hands it is further agreed to by the Queen of England on her part that there 10 per cent. on sales to be expended on Native purposes. shall be paid for the following purposes that is to say for the Founding of Schools in which persons of our race may be taught, for the Construction of Hospitals in which persons of our race may be tended for the payment of Medical Attendance for us for the Construction of Mills for us for the Annuities for our Chiefs or for other purposes of a like nature in which the Natives of this Country are interested, Ten per Cent. or Ten Pounds out of every Hundred Pounds put of monies from time to time received for this land when resold, For this we give up and make over to Victoria Queen of England her Heirs and Successors for ever this Land and all thereto belonging for ever and ever.
Boundaries. The Boundaries are these on the South by the Government line being the boundary of the Hikurangi block on the West by the Sea Shore on the North Pu o Tahinga in a direct line to Raupo Tamaki and on the East by the Government line of the purchase of
Two places reserved:
  • 1. Waitakerei.
Raupo Tamaki, the portions reserved for us in this land are these, Waitakere and Piha, the boundaries of Waitakere are as follows on the South from Pukekowhai to Toetoeroa on the West by the Sea Shore and on to the Pu o Tahinga on the East by Toetoeroa and on to Mangemangehoa and to the Taipa being the junction with the Northern
  • 2. Piha.
boundary. The Boundaries of Piha are these as reserved for us, On the South from the Ahu and on the Government boundary of Hikurangi to the Wharau On the East from the Wharau in a direct line to Raurahue on the North from Raurahue down in a direct line to Rangikahu and on in a direct line to the Waha being the Sea Shore On the West by the Sea Shore. A sketch of this land is on this Deed.

(Sd.) Watarauhe.
" Hoani.
" Natanahira.
" Pera.
" Himiona.
" Tutere.
(Sd.) Hamuera.
" Apiata.
" Hakopa.
" Horama.
" Ruarangi.

Witnesses—

(Sd.) John White, Interpreter.
(Sd.) Andrew Sinclair, Clerk, S.G.O.

Receipt for £800. Received by us the Sum of £800 Pounds as agreed to in this Deed Receipt for £800 on the 18th of March 1854 hence we sign our names.

[Signed as above.]

[Witnesses as above.]

A True Copy of Original Deed and Translation.

H. Hanson Turton.

Wellington, September 7th, 1874.