Other formats

Adobe Portable Document Format file (facsimile images)   TEI XML file   ePub eBook file  

Connect

mail icontwitter iconBlogspot iconrss icon

Maori Deeds of Land Purchases in the North Island of New Zealand: Volume One

[Deeds—No. 96.]

page 127

Deeds—No. 96.

Ruakaka Block, Whangarei District.

Ko te tuhituhinga o tenei pukapuka i te ra te tekau. ma ono o Peperuere i te tau kotahi 1854. 16 February.Whangarei District. mano waru rau ma rima tekau ma wha te whakaaetanga o Pou, o te Kararo o Te Mania me ta ratou whanau katoa, te whakaaetanga ano hoki o te Kuini o Ingarani mona, na ko Ruakaka. Pou, ko te Karoro—ko te Retimana, ko ta ratou whanau katoa ko nga tangata i te kainga e tuhituhia nei ki tenei pukapuka, na ka whakaae nei matou, a Pou, a Te Retimana a te Karoro ki te hoko i tenei whenua ki a Kuini Victoria hei utu mo nga pauna E toru rau ma rima tekau ka hoatu nei ki a matou, no konei ka hoatu nei, ka tuku atu nei ki a Victoria te Kuini o Ingarani, ki te Kingi, Kuini ranei o muri iho i a ia ake, ake, ake, i taua whenua me nga aha noa iho, aha noa iho o tenei kainga, ko ona rohe koia Boundaries. enei ka timata ki te rohe o te kainga o te Kawana, i ruritia e Eruera (Meurant) ka timata ki Taumata tupari, ka ahu ki uta Puke whero whero, Kaiwaka, Ohiha, ka eke ki Rangiora, ka rere te Mata, ka rere te Hau o Manaia—ka rere Orua, ka rere te Waipapa, ka mutu, ka anga ki te tonga hauauru, ko te rohe o uta tenei, ka rere Watapakeke, ka rere te Maia, ka rere Opatea, Haukawarua, Hikuware ka rere Wharekura, Pohuenui, ka ahu ki te moana ka rere Pukehinau, Poherangi, Te Urititi a tutuki ki te moana a haere tonu i te moana tutuki te rohe o Poupouwhenua kotahi wahi ka kapea mo matou, kua oti te tuhituhi i te waka ahau i te taha ki tua o tenei pukapuka—ko te tua ngahuru o nga utu ka homai e nga Pakeha, ka riro noa mai mo nga mea a nga tangata maori.

Eru Toenga x tona tohu.
Paora Pere x tona tohu.
Te Rehe x tona tohu.
Te Pirihi x tona tohu.
Heke x tona tohu.
Ko Kawanui x.
Ti x tona tohu.
putahi.
na tangata kotahi.
te retimana.
ko Wiremu.
Pou x tona tohu.
Ko Mate x tona tohu.
Ko Tahu x tona tohu.

I te aroaro o—

A. J. Richmond, Assistant Private Secretary.

John Grant Johnson, Interpreter.

Kua riro mai i a Pou, i a te Mania i to ratou whanau nga Pauna e rua rau ma rimaReceipt for £250. tekau mo to matou wahi i roto i nga whenua kua tuhituhia nei ki roto ki tenei pukapuka; Koia matou ka tuhituhi nei i to matou ingoa i tenei ra tekau ma ono o Peperuere i te tau o to tatou Ariki, kotahi mano, waru rau ma rima tekau ma wha.

Heke x tona tohu.
Ko Kawanui x.
putahi.
Pou x tona tohu.
na tangata kotahi.
Mania te retimana.
ko Wiremu.
Ko Mate x tona tohu.
Ko Tahu x.

I te aroaro o—

A. J. Richmond, Assistant Private Secretary.

Kua riro mai, i a hau—ara i matou katoa nga pauna e rima tekau hei utu mo to1854. 8 March. matou wahi i roto i nga kaha o te whenua e tuhituhia ana ki te taha ki tua o tenei pukapuka koia ka tuhituhi i taku ingoa i tenei ra i te waru o nga ra a Maehe i te tau 1854.Receipt for £50.

Te Rehe x tona tohu.

Witness to mark
John G. Johnson, Sub-Commr.

Kua riro mai i a hau—ara i a matou katoa nga pauna e rima tekau, hei utu mo to1854. 17 March. matou wahi i roto i nga kaka o te whenua e tuhituhi ana ki te taha ki tua o tenei pukapuka koia matou ka tuhituhi i o matou ingoa i tenei ra i 17 o Maehe i te tau 1854.Receipt for £50.

Na te Pirihix tona tohu.
Na Paora Pere x tona tohu;

Eru Toengax.
Tix tona tohu.

Witness to marks
John, G. Johnson, Sub-Commr.

page 128

Translation.

1854. 16 February.Whangarei District.This Deed executed on the sixteenth day of February in the Year One thousand eight hundred and fifty four—the consent of Pou, of Te Karoro, of Ruakaka Te Mania, and of all their tribe—the consent also of the Queen of England on her part. Now we, Pou, Te Karoro, Te Mania, and all our tribe, being the owners of the Land described in this Deed do hereby consent to sell this Land to the Queen Victoria in consideration of the sum of Three hundred and fifty Pounds to be paid to us. Now therefore we hereby make over, and give up to the Queen Victoria of England, to the Kings or Queens which may succeed for ever—the said Land and all appurtenances thereunto belonging of which the following Boundaries. are the boundaries—Commencing at the boundary of the Government land (surveyed by Mr. Meurant) at Taumatatupari thence extending inland, to Pukewhero-whero, Kaiwaka, Ohiha thence to Rangiora, Te Mata, Te hau o Manaia, thence to Orua, thence to Waipapa—where it then takes a south westerly direction—this is the inland boundary, thence to Watapakeke, thence to Te Maia thence to Opatea thence to Haukawarua, Hikuwaru, thence to Wharekura, thence to Pohuenui where it turns to the sea, thence to Pukehinau, thence to Poherangi, Te Urititi where it runs into the sea thence along the sea coast to the point of commencement at Poupouwhenua. The portion exempted for us being delineated on the plan on the back hereof. Ten per cent of the proceeds of the sale of this Land to be expended for the benefit of the Aborigines.

Eru Toenga x his mark.
Paora Pere x his mark.
Te Rehe x his mark.
Te Pirihi x his mark.
Heke x his mark.
Kawanui x his mark.
Ti x his mark.
Putahi.
Tangata Kotahi.
Te Retimana.
Wiremu.
Pou x his mark.
Mate x his mark.
Tahu.

In presence of—

(Sd.) A. J. Richmond, Assist. Private Secretary.
John. Grant Johnson, Interpreter.

Receipt for £250. We, Pou, Te Mania and the rest of our tribe acknowledge to have received the sum of Two hundred and fifty pounds for our claims over the Land described in this deed. In witness whereof we subscribe our names this sixteenth day of February in the Year of Our Lord One thousand eight hundred and fifty four.

Heke x his mark.
Kawanui x his mark.
Putahi.
Pou x his mark.
Wiremu.
Tangata Kotahi.
Mania Te Retimana.
Mate x his mark.
Tahu x his mark.

In the presence of—

A. J. Richmond, Assist. Private Secretory.

1854. 8 March. I acknowledge to have received on behalf of the whole of us the sum of fifty pounds sterling as payment for our claims over the land within the boundaries described on the other side of this deed. In witness whereof I hereby subscribe my name this 8th dayReceipt for £50. of March in the year 1854.

Te. Rehe x his mark.

Witness to mark—
John G. Johnson, Sub-Commr.

1854. 17 March. We acknowledge to have received the sum of fifty pounds sterling as payment for our claims over the land, within the boundaries described on the other side of this deed. In witness whereof we hereby subscribe our names this seventeenth day of March in theReceipt for £50. Year 1854.

(Sd.) Te Pirihi x his mark.
Paora Pere x his mark;
Ti x his mark.
Eru Toenga x his mark.

Witness to marks—
John Grant Johnson, Sub-Commr.

A True Copy of Original Deed and Translation.

H. Hanson Turton.

Wellington, February 12th, 1875.